Het balansverslag is bedoeld om terug te kijken naar de drie jaar waarin we literatuur hebben gelezen. Gedurende die periode heb ik veel geleerd, en is voor mij duidelijker geworden wat ik leuk vind aan het lezen van literatuur, en wat minder.
Welke literaire boeken spraken je bijzonder aan en waarom? Geef voorbeelden en
argumenten.
‘De ontdekking
van de hemel’, ‘De verdovers’ en ‘Maar buiten is het feest’ vond ik
erg mooie boeken. In het begin zag ik er erg tegen op om te beginnen in ‘De
ontdekking van de hemel’. Het is een heel dik boek, en het heeft een hoog
niveau. Op aandringen van meneer Kroon ben ik het toch gaan lezen, en daar heb
ik zeker geen spijt van gehad. Het leest snel door en het is een prachtig
verhaal. Ook ‘De verdovers’ is een van mijn favoriete boeken. Ik vind het
psychologische proces achter het verhaal heel interessant, en Enquist weet je
goed op een dwaalspoor te zetten, zonder dat het heel onduidelijk wordt.
Daarnaast vond ik ‘Maar buiten is het feest’ ook een heel sterk boek. Ik heb er
voor gekozen om niet ‘Een schitterend gebrek’ te lezen van Japin, en voor een
ander boek van hem te gaan. Dat is een goede keuze geweest. Ik vind dat Japin
een heel prettige schrijfstijl heeft, met heel mooie zinnen. Daarnaast vind ik
de opbouw van het verhaal ook erg goed. Ik vind een boek vaak interessant als
er een stuk psychologie bij zit, wat je bijvoorbeeld erg goed terugziet in 'De
verdovers' en 'Maar buiten is het feest'. Die boeken zetten mij echt aan het
denken waarom mensen handelen zoals ze handelen.
Welke
literatuurlessen zijn belangrijk voor je geweest? Om welke redenen?
De
literatuurlessen over de Middeleeuwen vond ik het interessants als het erom
ging hoe men in die tijd met literatuur omging ten opzichte van nu. Die periode
ligt qua behandelde literatuur het verst weg van de periode waarin ik zelf
leef, en daarom moet je vaak proberen op welke manier literatuur
belangrijk voor de mensen in de Middeleeuwen was, en waarom de literatuur en
toen uitzag zoals het er uitzag. Het maakt het leuk om over die periode te
lezen en leren aangezien er veel verschillen zijn met de omgang van literatuur
toen en nu. Toch was de Middeleeuwen qua diepgang niet de meest boeiende
periode. Ik vond de literatuurlessen over de Romantiek daarin veel boeiender.
Bij teksten uit de Romantiek moet je vaak zoeken naar de boodschap van een
tekst of verhaal, naar de achterliggende gedachte. Het heeft me een bepaalde
manier van denken geleerd, en kijken naar een tekst. Hoe bedoelt de schrijver
het precies? Waar gaat het nu daadwerkelijk over?
Welke
ervaring(en) met literatuur hebben absoluut weestand opgeroepen? Hoe verklaar
je die weerstand? Wanneer je bijvoorbeeld iets saai vond, kwam dat volgens jou
door een gebrek aan kwaliteit van de schrijver of door jouw manier
van lezen?
In 'De koperen
tuin' van Simon Vestdijk worden veel lange, saaie zinnen gebruikt. Ik vind het
heel irritant als er allemaal vergelijkingen worden gemaakt in een verhaal, die
leiden tot lange zinnen, en ik het gevoel heb dat die toch niet belangrijk zijn
voor het verhaal.
Voordat ik 'De
ontdekking van de hemel' ging lezen ben ik eerst begonnen in 'Godenslaap' van
Erwin Mortier. In het boek worden ook heel lange zinnen, vol met moeilijke
verwijzingen gebruikt. Na 30 bladzijde heb ik het boek weer weggelegd,
aangezien ik het gevoel had dat het er in het boek eerder om ging om zo veel
mogelijke moeilijke woorden en vergelijkingen te gebruiken, dan een mooi
verhaal neer te zetten dat je aan het denken zet. Ik denk dat het in het
geval van Vestdijk zeker aan de periode ligt waarin het boek is geschreven dat
hij veel lange en saaie zinnen gebruikt.
Het was in die
tijd vrij normaal om een vrij saai, droog boek te schrijven. Ik vind dat
Vestdijk toch best wel een goede schrijfstijl heeft, en dat ik het niet leuk
vindt er zeker niet aan ligt dat hij niet goed kon schrijven. Ik denk dat je
van die manier van schrijven moet houden. Hetzelfde geldt voor Mortier. Ik denk
dat als je veel van poëzie houdt, je het boek ook leuker vindt. Ik vind het
knap van Mortier dat hij zulke zinnen op papier kan krijgen, maar het is niet
mijn stijl.
Ben
je in de loop van de tijd dat je met literatuur bezig was er anders naar gaan
kijken? Probeer die ontwikkeling bij jezelf vast te stellen. Geef voorbeelden
van wat je nu beter kunt. Kijk voordat je je antwoord formuleert nog eens terug
naar je leesautobiografie.
Voordat ik begon
met het lezen van literatuur vond ik het leuk als er bij een verhaal een
achterliggende gedachte was, maar ik bleef nooit heel lang stilstaan bij wat
die dan precies inhield. In de 4e begon ik met boeken waarbij de achterliggende
gedachte niet al te moeilijk was, net als het taalgebruik. In de loop der jaren
begin je dat wel steeds meer te ontwikkelen, en ga je ook steeds meer op zoek
naar de achterliggende gedachte van een verhaal, en wat ingewikkelder
taalgebruik daagt je ook weer uit. Daarom is literatuur ook steeds boeiender
voor mij geworden. Ik zag het eerst misschien als een uitdaging, terwijl ik er
in de 6e echt lol in had om te zoeken naar de diepere lagen van een verhaal,
zoals bijvoorbeeld in 'De ontdekking van de hemel.
Loop
je blog nog eens door en stel vast waarmee je uiteindelijk al dan niet tevreden
kunt zijn, waar het gaat om je aanpak bij het werkproces en je
studievaardigheden. Geef voorbeelden. Met welke werkvormen kon je goed uit de
voeten, met welke niet? Waarom?
Hoewel het wel
belangrijk is vind ik het plaatsen van een boek in een bepaalde periode erg
lastig. Dat komt omdat ik het lastig vind de kenmerken van alle stromingen uit
elkaar te houden, en veel stromingen ook nog overlap hebben ook. We moesten
bijvoorbeeld als opdracht betogen waarom Max Havelaar wel een boek uit de
Romantiek was of waarom niet. Ik vind het dan erg lastig om periodes met elkaar
te vergelijken, en ook omdat je daar vaak niet een boeiend stuk over kan
schrijven. Vergelijkingen maken vind ik sowieso vaak niet erg leuk, omdat je
vaak een saai verslag krijgt waarbij je gewoon punt 1 met punt 2 vergelijkt, in
plaats van dat je er een mooi vloeiend afwisselend verhaal van maakt. Ik denk
dat dat wel kan, maar ik vind het lastig om dat goed te kunnen.
Betogen waarom ik
iets een goed boek vind, vind ik daarentegen een stuk leuker. Ik vind het
leuk om ergens mijn mening over te geven, en je kunt vaak verschillende
aspecten van een verhaal belichten. Je moet daarbij ook vaak kijken naar de
achtergrond van een schrijver om goed te begrijpen waarom hij of zij dit
verhaal heeft geschreven. Ik vind het altijd een leuke uitdaging om andere
mensen te overtuigen om een boek wel of niet te gaan lezen.
Welke
plaats denk je dat de literatuur in het vervolg van je leven te kunnen geven?
Literatuur is
niet alleen een leuk verhaaltje lezen, je leert er vaak ook een hele boel van.
Ik denk daarom dat ik zeker nog veel literatuur zal blijven lezen, om mijn
algemene kennis te vergroten en om een betere kijk op de wereld te krijgen.
Stoppen met lezen zal ik dus zeer waarschijnlijk niet, al denk ik dat ik af en
toe ook eens een lekker makkelijk boek uit de kast zal pakken.
Welk
advies heb je voor je literatuurdocenten?
In de drie jaar
waarin ik kennis heb gemaakt met Nederlandse literatuur vind ik dat de docenten
mij veel hebben geleerd. Er wordt goed uitgelegd wat je kunt verwachten als je
een bepaald niveau gaat lezen, en of je dat dus aan zou kunnen, ja of nee. Toch
vind ik dat er af en toe meer aandacht zou moeten worden gegeven aan nieuwe,
ook heel interessante boeken. Als leerling heb je vaak niet echt een goed idee
welk boek goed zou kunnen staan op je lijst, en pakken wij vaak de klassiekers
omdat die sowieso wel goed staan. Ik denk dat het zowel voor leerling als
leraar leuker zou zijn er meer aandacht wordt gegeven aan nieuwe, minder
bekende boeken, zodat de leeslijsten niet allemaal op elkaar lijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten